Speciaal concept

De mode (hoe je het kent), werkt meestal met twee seizoenen en verschillende drops. Elk seizoen (lente/zomer en herfst/winter) doet een kledingmerk onderzoek en creëert en brengt een nieuwe collectie uit.

Zoals u zich kunt voorstellen, is deze manier van zakendoen erg snel, wat haastig en gehaast betekent, aangezien collecties uit veel verschillende items in veel kleuren bestaan ​​en enkel na massale uitverkopen en kortingen meestal pas uitverkocht zijn. Daarom de term; snelle mode. Deze manier van werken heeft uiteraard enorm veel nadelen en een enorme wereldwijde overproductie is daar slechts één van.

De bulkproductie zorgt voor producten van mindere kwaliteit. Dit zorgt weer voor een kortere levensduur van artikelen, waardoor mensen hun katoen weggooien en eerder nieuwe items zullen aanschaffen. Een andere manier waarop je deze snelle mode misschien hebt opgemerkt, is de enorme hoeveelheid aangeboden kortingen door merken. De 'oude' collectie is nog verkrijgbaar, maar de 'nieuwe' collectie staat al klaar.

Klaar om door de strot van de consument geduwd te worden. Alles voor winstmaximalisatie. En het ergste van alles, vraag je je af? Deze cyclus herhaalt zich keer op keer.